Κυριακή 26 Δεκεμβρίου 2021

Το ορθόδοξο ασκητικό φρόνημα - Στάρετς Σέργιος


Η άσκηση δεν πρέπει να θεωρηθεί ποτέ ως σκοπός. Να έχουμε πάντοτε κατά νου ότι σκοπός της χριστιανικής ζωής είναι η απόχτηση του Αγίου Πνεύματος.

***

Ο αγώνας κατά των παθών διεξάγεται μέσα στο πλαίσιο της ασκήσεως, την οποία άσκηση ο στάρετς Σέργιος αντιλαμβάνεται κυρίως ως μια εσωτερική πειθαρχία εγκρατείας προς τους λογισμούς. 

Σε ό,τι αφορά την άσκηση με τη στενή έννοια του όρου, που εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους όπως τη νηστεία, τις αγρυπνίες και την επίπονη εργασία, ο Γέροντας -που τρεφόταν ιδιαιτέρως λιτά, περιορίζοντας τον ύπνο του και υπομένοντας σιωπηλά μεγάλους κόπους- φρόντιζε να προφυλάγει τους μαθητές του από κάθε υπερβολή και κάθε φορμαλισμό.

Κατά τον Γέροντα, στην πνευματική ζωή καλύτερα είναι να προχωρούμε με σύνεση. «Ο άνθρωπος», λέει, «να μην κάνει άλματα». Η πρόοδος στην πνευματική ζωή να είναι σταδιακή.

Ο Γέροντας είναι εντελώς αντίθετος στους ασκητικούς «άθλους». Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, είναι περισσότερο επιζήμιο παρά ωφέλιμο να κάνουμε εφήμερες προσπάθειες και εν συνεχεία, πράγμα αναπόφευκτο, να χαλαρώνουμε. Αυτό που πάνω απ’ όλα έχει σημασία, είναι η ομαλή και σταθερή προσπάθεια.

Η άσκηση να αποκλείει κάθε είδους περιφρόνηση και απόρριψη του σώματος. Ο Γέροντας υπενθυμίζει ότι αφενός ο Χριστός ήταν τέλειος άνθρωπος, είχε δηλαδή σώμα, και αφετέρου ότι «τὰ σώματα ὑμῶν μέλη Χριστοῦ ἐστιν» (Α΄ Κορ. 6, 15), ότι το σώμα μας «ναὸς τοῦ ἐν ὑμῖν Ἁγίου Πνεύματός ἐστιν» (Α΄ Κορ. 6, 19). Ακόμη, όταν η αμαρτία συνδέεται με το σώμα, να μη μισούμε το σώμα, που είναι δημιούργημα του Θεού, αλλά την αμαρτία που βρίσκεται στο σώμα.

Στην πνευματική ζωή χρειάζεται να βρίσκονται σε εγρήγορση και το πνεύμα και το σώμα. Το σώμα συμμετέχει στην πνευματική ζωή και της είναι απαραίτητο. Μέσα σ’ αυτή την προοπτική, να το ενισχύουμε και όχι να το σκοτώνουμε. Ο ίδιος ο Χριστός φρόντιζε να προφυλάσσει το σώμα Του και να διατηρεί τις δυνάμεις Του: και έτρωγε και κοιμόταν. Ας θυμηθούμε ότι, αντιθέτως, οι δαίμονες ούτε τρώνε ούτε κοιμούνται.

Αυτό που είναι σημαντικό στα μάτια του Θεού είναι η πνευματική μας στάση, η στάση που προσανατολίζεται προς τη «μεταστροφή», προς την εν Θεώ μεταμόρφωση της ζωής μας. Σχετικά με τις εντολές του «νόμου» που υπάρχουν στην Καινή Διαθήκη, ο Γέροντας υπενθυμίζει τον λόγο του Ευαγγελίου: «Όλα αυτά σας έχουν δοθεί για να αλλάξετε». Μας διδάσκει ότι πρέπει να βιώνουμε τη νηστεία όχι ως ένα σύνολο κανόνων, αλλά σαν μια ευκαιρία να αλλάξουμε τη ζωή μας.

Ο Γέροντας, που δίνει όπως είδαμε μεγάλη σημασία στη μετάνοια, υπενθυμίζει συχνά τον στίχο του 50ού Ψαλμού: «Θυσία τῷ Θεῷ πνεῦμα συντετριμμένον».

Η άσκηση δεν πρέπει να θεωρηθεί ποτέ ως σκοπός. Να έχουμε πάντοτε κατά νου ότι σκοπός της χριστιανικής ζωής είναι η απόχτηση του Αγίου Πνεύματος.

(Jean-Claude Larchet, Στάρετς Σέργιος, μετ. Ευαγγελία Δ. Κισλά-Κοντογουλίδου, Β΄ έκδοση, Ακρίτας, Αθήνα, 2008)


 

Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2021

Ο Θεός Ακούει εκείνους που προσεύχονται καθημερινώς και βρίσκονται εν μετανοία



Κάποιος ερημίτης καθότανε έξω από το κελί του, που βρισκότανε ψηλά σε ένα βράχο και έβλεπε απέναντι στον κάμπο, το ποτάμι να έχει φουσκώσει.

Εκείνη την ημέρα έβρεχε καταρρακτωδώς, είχε κατεβάσει πολύ νερό, με αποτέλεσμα να διακοπεί το πέρασμα από μία γέφυρα που υπήρχε εκεί.

Σε μια στιγμή βλέπει κάποιον, που είχε την ανάγκη να περάσει απέναντι.

Τον βλέπει να γονατίζει και να προσεύχεται στο Θεό, για να τον βοηθήσει να περάσει απέναντι.

Μπροστά σε αυτό το θέαμα, ο ερημίτης σήκωσε και αυτός τα χέρια του στον ουρανό και προσευχήθηκε γι' αυτόν.

Μετά από πολλή ώρα σηκώνεται ο άνθρωπος, κάνει το σταυρό του και μπαίνει μέσα στο ποτάμι, αλλά το ποτάμι τον παρέσυρε και τελικά πνίγηκε!

Ο ερημίτης σοκαρίστηκε! Για πολλή ώρα δεν μπορούσε να συνέλθει...

«Γιατί δεν εισακούστηκαν οι προσευχές μας;», αναρωτήθηκε.

Μετά από λίγο έρχεται κάποιος άλλος άνθρωπος στο ποτάμι, κάνει τον σταυρό του,
μπαίνει στο ποτάμι και περνάει απέναντι!
Κόκκαλο ο ερημίτης!

«Πού είναι η δικαιοσύνη του Θεού;», αναρωτήθηκε.

Γονατίζει τότε και λέει:
- Δεν σηκώνομαι από εδώ, Κύριε, αν δεν μου πεις πώς σκέφτηκες και ενήργησες έτσι!

Ο Θεός είναι αγαθός και συγκαταβαίνει στην αδυναμία του ανθρώπου.

Έτσι του στέλνει έναν άγγελο, για να τον διαφωτίσει.
- Τί κάνεις εδώ, γέροντα; Γιατί προσεύχεσαι;
- Να για κάτι που είδα και σκανδαλίστηκα, και του ανάφερε τα περιστατικά που είδε στο ποτάμι.

Ο άγγελος τότε του λέει:
- Αυτός που δεν πνίγηκε, προσευχότανε και άλλες φορές και θα συνέχιζε να προσεύχεται. Αυτός που πνίγηκε, προσευχήθηκε μόνο τώρα που είχε ανάγκη. Ούτε προσευχότανε, αλλά και ούτε θα προσευχότανε στο μέλλον.

Δεν κοροϊδεύεται και δεν γελιέται ο Θεός. Όποιος προσεύχεται και θυμάται τον Θεό μόνο στην ανάγκη του, ο Θεός δεν τον ακούει. Ακούει εκείνους που προσεύχονται καθημερινώς και βρίσκονται εν μετανοία.

Δημήτριος Παναγόπουλος Ιεροκήρυκας

Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021

ΟΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟΙ ΕΧΟΥΝ ΛΕΠΤΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΚΑΙ ΒΟΗΘΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ.


– Γέροντα, όποιος έχει φιλότιμο το καταλαβαίνει ο ίδιος; 

– Εσύ έχεις; Αυτό φαίνεται, ευλογημένη! Λίγο-πολύ καταλαβαίνει κανείς τον εαυτό του, πληροφορείται γιατί έχει εσωτερική ανάπαυση και ειρήνη. 

Αλλά και όποιος έχει φιλότιμο δεν καυχάται, δεν λέει: «εγώ έχω φιλότιμο», γιατί πάντα σκέφτεται: «Πρέπει να κινούμαι με περισσότερο φιλότιμο».

Ο φιλότιμος άνθρωπος έχει ειλικρίνεια, δεν υπολογίζει τον εαυτό του, είναι απλός, έχει ταπείνωση. Όλα αυτά δίνουν ανάπαυση και στον ίδιο, αλλά είναι αισθητά και στον άλλον• έχει και επικοινωνία εσωτερική με τον άλλον και τον καταλαβαίνει.

Και να του λες, ενώ πονάς , «είμαι πολύ καλά», για να μη στενοχωρηθή, εκείνος καταλαβαίνει ότι πονάς και προσπαθεί να μη σε κουράση. Και άλλος, ενώ σε βλέπει να μην έχης κουράγιο, να ζαλίζεσαι, επειδή θέλει να σε απασχολήση, σου λέει: «Σε βλέπω, Γέροντα, πιο καλά από κάθε άλλη φορά, σε βλέπω υγιέστατο!». Και να έχει τουλάχιστον κανένα σοβαρό πρόβλημα, θα ήταν κάπως δικαιολογημένος.

Αντιθέτως ο φιλότιμος, και να έχη ανάγκη, λέει: «Γέροντα, μόνο την ευχή σου να μου δώσης, να μην σε απασχολώ». Τον κρατώ και βουρκώνουν τα μάτια του. «Να φύγω, Γέροντα, λέει, να φύγω, κουρασμένο σε βλέπω». Ε, αυτός πώς να μη δεχθή θεία βοήθεια;

Υπάρχουν άνθρωποι που από το φιλότιμο π[ου έχουν αμέσως καταλαβαίνουν τι βοηθάει και τι ευχαριστεί τον άλλον, με την καλή έννοια, γιατί σκέφτονται συνέχεια τον άλλον και όχι τον εαυτό τους. 

Μερικοί, ενώ δεν με γνωρίζουν, καταλαβαίνουν από τι έχω ανάγκη• μου στέλνουν κανένα δεματάκι και έχουν μέσα ακριβώς ό,τι μου χρειάζεται. Το δέμα τους σου δίνει να καταλάβης όλον τον εσωτερικό τους κόσμο. Βλέπεις την λεπτή τους συνείδηση να είναι απλωμένη στο κάθε πράγμα.

– Γέροντα, στο Καλύβι σας μερικές φορές καταφέρνουν και σας βλέπουν αυτοί που είναι λίγο αναιδείς και επιμένουν.

– Ναι, αλλά ανταμείβονται οι φιλότιμοι που από λεπτότητα δεν θέλουν να με ανησυχήσουν. Την άλλη φορά ήρθε εδώ να με δη ένας οικογενειάρχης. Τον είδα και χωριστά, τον είδα και με την γυναίκα του και με τα παιδιά του. Μετά από δυό-τρεις μέρες ξαναήρθε.

Εκείνη την ώρα έβλεπα κάποιον άλλον και έξω περίμενε μια κοπέλα που είχε έρθει αεροπορικώς από την Αθήνα, για να με ρωτήση για ένα θέμα που την απασχολούσε. «Μπορώ να απασχολήσω τον Γέροντα για πέντε λεπτά;», της είπε, κι εκείνη του έδωσε την σειρά της.

 Περίμενε μιάμιση ώρα, για να βγη ο κύριος που της ζήτησε να του δώση την σειρά της μόνο για .. πέντε λεπτά. Όταν βγήκε, είχε έρθει η ώρα να φύγη για το αεροδρόμιο, οπότε η καημένη μου είπε: «Δώσε μου την ευχή σου, Πάτερ, ήρθα από την Αθήνα, να σε συμβουλευτώ για ένα πρόβλημα που έχω, αλλά τώρα δεν προλαβαίνω• είχα πάρει άδεια από την δουλειά μου για λίγες ώρες και πρέπει να φύγω, για να μη χάσω το αεροπλάνο». Ε, πώς να την ξεχάσω αυτήν την ψυχή! Τελικά μόνο με τον αρχοντικό τρόπο βοηθιέται ο άνθρωπος από τον Θεό.

– Γέροντα, όταν ο φιλότιμος ζη με δύσκολους ανθρώπους, δεν ταλαιπωρείται;

– Σκοπός είναι να δείξη το φιλότιμό του στους ανάποδους ανθρώπους. Το Ευαγγέλιο λέει: «Ει αγαπάτε τους αγαπώντας υμάς, ποία υμίν χάρις εστί;».

Οι φιλότιμοι και ευαίσθητοι αδικούνται εκουσίως από τις παραχωρήσεις που κάνουν από αγάπη στους άλλους ή από την πονηρία των άλλων, αλλά ποτέ δεν περιμένουν ούτε επιδιώκουν να δικαιωθούν σ’ αυτήν την μάταιη ζωή. 

Σε τούτη την ζωή οι φιλότιμοι τα πληρώνουν όλα, αλλά λαμβάνουν και την βοήθεια του Θεού, και στην άλλη ζωή θα έχουν μεγάλο μισθό.

Άγιος Παΐσιος


 

Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2021

" Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΟΥ ΦΟΡΟΥΣΕΣ ΣΕ ΕΣΩΣΕ.." ΟΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΣΛΙΔΗΣ


Ἀπό τό χωριό Μικρομηλιά, ὀκτώ ὧρες δρόμος μέ τά πόδια ἦταν τό μοναστήρι, ξεκίνησε μία γυναίκα μέ τόν σύζυγό της. Εἶχε ἑπτά παιδιά καί περίμενε τό ὄγδοο. Στον δρόμο σκεφτόταν νά μή τό ἀφήσει νά ζήσει, γιατί δέν θά μποροῦσε νά τό μεγαλώσει καί αὐτό. Μετά ἀπό λίγο ὅμως σάν νά μετάνοιωσε γι' αὐτά πού σκεφτόταν. Μόλις μπῆκαν στήν αὐλή τοῦ μοναστηριοῦ ὁ ὅσιος Γέροντας τήν φώναξε καί τῆς εἶπε: «Ἔλα, καλή νυφούλα, αὐτό πού ἔβαλες στο μυαλό σου βγάλτο. Ἐδῶ θά φέρεις τό μωρό νά τό βαφτίσουμε». Μέ δάκρυα κατόπιν διηγήθηκε: «Ποῦ τά ἤξερε ὁ καλόγερος ὅλα αὐτά πού ἐγώ σκεφτόμουν στόν δρόμο;» Τό παιδί αὐτό ἔγινε εὐλογημένο. Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι, ἀλλά ὁ ὅσιος εἶχε τότε κοιμηθεί.

Ὁ πατέρας τοῦ παιδιοῦ αὐτοῦ κτυπήθηκε ἀπό κεραυνό. Τρυπήθηκε τό καπέλο του, ἡ ἁλυσίδα πού φοροῦσε στον λαιμό του ἔλιωσε, ὅμως ὁ σταυρός δέν ἔπαθε τίποτε καί ὁ ἄνθρωπος σώθηκε. Ἀργότερα ὁ ὅσιος τοῦ εἶπε: «Ὁ σταυρός πού φοροῦσες, νά ξέρεις, σε ἔσωσε ἀπό τόν κεραυνό».

Όσιος Γεώργιος Καρσλίδης

Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2021

Ο Αμνός και οι μερίδες που τοποθετεί ο Ιερέας πάνω στον Άγιο Δίσκο.

 


Ο παπα-Σάββας ο πνευματικός, μια οσιακή αθωνίτικη μορφή (1821-1908), φαινόταν με το μικροσκοπικό του σώμα, ένας άσημος καλόγερος. Όταν όμως λειτουργούσε φαινόταν μεγαλοπρεπής, και το πρόσωπο του έλαμπε σαν πρόσωπο αγγέλου.

Στην προσκομιδή μνημόνευε ονόματα «ων ουκ έστιν αριθμός»! Χρησιμοποιούσε ένα πολύ μεγάλο δισκάριο και για δυο τρεις ώρες έβγαζε μερίδες και μνημόνευε ακατάπαυστα.

- Άγιε πνευματικέ, πολύ κουράζεσαι με τόσα ονόματα, του έλεγαν από αγάπη μερικοί πατέρες.

- Δεν κουράζομαι απαντούσε εκείνος. Αντίθετα αισθάνομαι μεγάλη χαρά. Ωφελούνται πολύ οι μνημονευόμενοι. Η ωφέλεια τους είναι η χαρά μου.

Νέος ακόμα ιερέας ο παπα-Σάββας δέχτηκε κάποια αποκάλυψη με την οποία ο Θεός του φανέρωσε τη μεγάλη ωφέλεια που αποκομίζουν οι ψυχές από την μνημόνευση. Την κατέγραψε λίγο πριν την κοίμηση του σαν απάντηση σ' εκείνους που τον ρωτούσαν για ποιο λόγο μνημόνευε καθημερινά τόσα ονόματα».

«Το 1843, έγραφε, μου έδωσαν αρκετά ονόματα για να κάνω σαρανταλείτουργο. Τη μέρα που θα τελούσα την τελευταία λειτουργία, περιμένοντας το γέροντά μου να πάρω καιρό, αποκοιμήθηκα ακουμπώντας στο αναλόγιο και είδα το εξής αποκαλυπτικό όραμα:

«Ήμουν φορεμένος την ιερατική στολή και στεκόμουν μπροστά στην Αγία Τράπεζα, πάνω στην οποία βρισκόταν ο άγιος δίσκος της λειτουργίας γεμάτος με το Αίμα του Χριστού.
Βλέπω τότε άγγελο Κυρίου με μορφή ιερέως να παίρνει το χαρτί με τα ονόματα από την προσκομιδή και να πλησιάζει στην Αγία Τράπεζα. Εκεί, αφού έβαλε το χαρτί κοντά στον άγιο δίσκο, βουτάει τη λαβίδα στο Αίμα του Χριστού και σβήνει ένα όνομα και πάλι βουτάει και σβήνει, μέχρι που τελείωσαν όλα τα ονόματα και καθάρισε το χαρτί. 

Μετά τη Θεία Λειτουργία ανέφερα το όνειρο στο γέροντά μου κι εκείνος μου είπε: «Εσύ δεν είσαι άξιος για να συγχωρηθούν οι αμαρτίες εκείνων που μνημόνευσες. Με την πίστη έλαβαν την άφεση των αμαρτιών τους». Αυτό το όνειρο είναι η αιτία που μνημονεύω τα ονόματα όλων»

Ο Αμνός και οι μερίδες που τοποθετεί ο Ιερέας πάνω στον Άγιο Δίσκο.

Το μεγάλο τετράγωνο κομμάτι που ο Ιερέας τοποθετεί στο κέντρο του αγίου δίσκου λέγεται Αμνός (1). Είναι αυτό που θα ευλογήσει ο Ιερέας για να γίνει Σώμα Χριστού. Η λέξη «αμνός» σημαίνει πρόβατο και μας θυμίζει τον Χριστό, που θυσιάστηκε για χάρη μας, «όπως τα πρόβατα στη σφαγή». Πάνω του είναι γραμμένο: «Ιησούς Χριστός νικά».
Το τριγωνικό κομμάτι (2) είναι η μερίδα της Παναγίας, της Μητέρας του Χριστού.

Τα 9 τριγωνάκια είναι (3) :

Το πρώτο, για τους Αρχαγγέλους Μιχαήλ και Γαβριήλ και για όλους τους Αγίους Αγγέλους.

Το δεύτερο, για τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και όλους τους Προφήτες.

Το τρίτο, για τους Αγίους Αποστόλους.

Το τέταρτο, για όλους τους Ιεράρχες, δηλαδή τους επισκόπους που αγίασαν.

Το πέμπτο, για όλους τους Αγίους που μαρτύρησαν για τον Χριστό, τους Μάρτυρες.

Το έκτο, για όλους τους Οσίους, άνδρες και γυναίκες, δηλαδή τους μοναχούς που αγίασαν.

Το έβδομο, για όλους τους Αγίους Αναργύρους.

Το όγδοο, για τους γονείς της Παναγίας, τον Ιωακείμ και την Αννα, καθώς και για τον Άγιο που γιορτάζει την ημέρα εκείνη,

και το ένατο, για τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο ή τον Μέγα Βασίλειο –ανάλογα με το ποιος έγραψε την Θεία Λειτουργία που τελείται εκείνη την ημέρα.

Στη συνέχεια, ο ιερέας βγάζει μία μερίδα για τον Αρχιεπίσκοπο.

Και τέλος, ο ιερέας βγάζει τις «μερίδες» (4). Οι «μερίδες» είναι κάποια μικρά ψίχουλα από το πρόσφορο. Βγάζει από μία μερίδα για κάθε Χριστιανό, ζωντανό ή πεθαμένο. Σε κάθε μερίδα που βγάζει, λέει: « Μνήσθητι, Κύριε, του δούλου Σου (τάδε)…» -που σημαίνει: «Θυμήσου, Κύριε, τον δούλο Σου (τάδε)». 

Στο τέλος θα πει «Μνήσθητι, Κύριε, και των λοιπών», δηλαδή «Θυμήσου, Κύριε, και τους υπόλοιπους Χριστιανούς» για να μην λείψει κανένας από το γιορτινό Τραπέζι της Θείας Λειτουργίας.

Οι πρώτοι Χριστιανοί, στα χρόνια των Αγίων Αποστόλων, όταν συγκεντρώνονταν για τη Θεία Ευχαριστία έτρωγαν όλοι μαζί το ίδιο φαγητό, έψελναν ύμνους, έκαναν προσευχή, άκουγαν το κήρυγμα των Αποστόλων και στο τέλος έτρωγαν το αγιασμένο ψωμί, δηλαδή το Σώμα του Χριστού, και έπιναν το αγιασμένο κρασί, δηλαδή το Αίμα Του.

Και εμείς σήμερα προσφέρουμε ψωμί και κρασί στην Ευχαριστία και τα ξαναπαίρνουμε, αφού τα ευλογήσει ο Ιερέας και με τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος γίνουν Σώμα και Αίμα του Χριστού.



ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ, σ. 27-29. «Ορθόδοξοι Ιεραπόστολοι»


Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021

Προσευχή για ευλογία στην οικογένεια Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκου


 

 Για να επικρατήσει η ειρήνη και η ευλογία του Θεού στην οικογένεια.


Τρισάγιο

Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν.

Δόξα σοί ο Θεός ημών, δόξα σοί.

Βασιλεύ ουράνιε, παράκλητε, το Πνεύμα της αληθείας, ο πανταχού παρών και τα πάντα πληρών, ο θησαυρός των αγαθών και ζωής χορηγός, ελθέ και σκήνωσον εν ημίν, και καθάρισον ημάς από πάσης κηλίδος, και σώσον, Αγαθέ, τας ψυχάς ημών.

Άγιος ο Θεός, Άγιος Ισχυρός, Άγιος Αθάνατος ελέησον ημάς. (τρεις φορές)

Δόξα Πατρί και Υιώ και Αγίω Πνεύματι. Και νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.

Παναγία Τριάς, ελέησον ημάς. Κύριε ιλάσθητι ταις αμαρτίαις ημών. Δέσποτα, συγχώρισον τας ανομίας ημίν. Άγιε, επισκεψε και ίασαι τας ασθενείας ημών, ένεκεν του ονόματός σου.

Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον.

Δόξα Πατρί και Υιώ και Αγίω Πνεύματι. Και νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.

Πάτερ ημών, ο εν τοις ουρανοίς, αγιασθήτω το όνομά Σου, ελθέτω η βασιλεία Σου, γεννηθήτω το θέλημά Σου ως εν ουρανό και επί της γης. Τον άρτον ημών τον επιούσιον δος ημίν σήμερον, και άφες ημίν τα οφειλήματα ημών, ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών, και μη εισενέγκης ημάς εις πειρασμόν αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού.

(Ψαλμός 99)

Αλαλάξατε τώ Κυρίω, πάσα η γή, 2 δουλεύσατε τώ Κυρίω εν ευφροσύνη, εισέλθετε ενώπιον αυτού εν αγαλλιάσει. 3 γνώτε ότι Κύριος, αυτός εστιν ο Θεός ημών, αυτός εποίησεν ημάς καί ουχ ημείς· ημείς δέ λαός αυτού καί πρόβατα τής νομής αυτού. 4 εισέλθετε εις τάς πύλας αυτού εν εξομολογήσει, εις τάς αυλάς αυτού εν ύμνοις. εξομολογείσθε αυτώ, αινείτε τό όνομα αυτού, 5 ότι χρηστός Κύριος, εις τόν αιώνα τό έλεος αυτού, καί έως γενεάς καί γενεάς η αλήθεια αυτού.

(Ψαλμός 127)

Μακάριοι πάντες οι φοβούμενοι τόν Κύριον, οι πορευόμενοι εν ταίς οδοίς αυτού. 2 τούς πόνους τών καρπών σου φάγεσαι· μακάριος εί, καί καλώς σοι έσται. 3 η γυνή σου ως άμπελος ευθηνούσα εν τοίς κλίτεσι τής οικίας σου· οι υιοί σου ως νεόφυτα ελαιών κύκλω τής τραπέζης σου. 4 ιδού ούτως ευλογηθήσεται άνθρωπος ο φοβούμενος τόν Κύριον. 5 ευλογήσαι σε Κύριος εκ Σιών, καί ίδοις τά αγαθά Ιερουσαλήμ πάσας τάς ημέρας τής ζωής σου· 6 καί ίδοις υιούς τών υιών σου. ειρήνη επί τόν Ισραήλ.

Δόξα Πατρί και Υιώ και Αγίω Πνεύματι. Και νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.

Αλληλούϊα, Αλληλούϊα, Αλληλούϊα, δόξα Σοι ο Θεός. (τρίς)

Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον, Κύριε ελέησον.

Δόξα Πατρί και Υιώ και Αγίω Πνεύματι. Και νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.

Άξιον εστιν ως αληθώς, μακαρίζειν σε την Θεοτόκον, την αειμακάριστον και παναμώμητον, και Μητέρα του Θεού ημών.

Την τιμιωτέραν των Χερουβείμ, και ενδοξοτέραν ασυγκρίτως των Σεραφείμ, την αδιαφθόρως Θεόν Λόγον τεκούσαν, την όντως Θεοτόκον, σε μεγαλύνομεν.

Θεοτοκίον

Υπό την σην ευσπλαχνίαν καταφεύγομεν, Θεοτόκε, τας ημών ικεσίας, μη παρίδης εν περιστάσει, αλλ εκ κινδύνων λύτρωσαι ημάς, μόνη Αγνή, μόνη ευλογημένη.

Απολυτίκιον Ήχος γ. Θείας πίστεως. 

Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκου

Βίον ένθεον, καλώς ανύσας, σκεύος τίμιον του Παρακλήτου, Ανεδείχθης θεοφόρε Αρσένιε, και των θαυμάτων την χάριν δεξάμενος, πάσι παρέχεις ταχείαν βοήθειαν, Πάτερ Οσιε Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.

Δί ευχών των αγίων Πατέρων ημών, Κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός ημών, ελέησον ημάς. Αμήν

Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021

''Δρόμος δίχως Θεό δεν αντέχεται" Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς


Παραπονιέσαι, ότι ο Θεός δεν ακούει τις προσευχές σου. Σε πολλές δυσκολίες προσευχόσουν στον Θεό, και ποτέ δεν σε έσωσε από καμία!
 
Πώς όχι, αναρωτιέμαι, αφού, ιδού εσύ επέζησες από τις δυσκολίες;

Όμως επίτρεψέ μου μία ερώτηση: εσύ, ακούς τον Θεό;

Μέσα και από την Παλαιά και από την Καινή Διαθήκη, ο Ύψιστος υποσχέθηκε να ακούει τους ανθρώπους υπό τον όρο οι άνθρωποι να ακούν Εκείνον. Εσύ ακούς τον Θεό, αφού ζητάς ο Θεός να ακούει εσένα; Εκπληρώνεις τους θεϊκούς νόμους και κρατάς τις τάξεις Του; 

Εάν δεν το κάνεις, τότε είναι παράξενη η απαίτησή σου, ο Θεός να ακούσει εσένα και να υπακούσει. Ο Θεός κατέβηκε στη γη και έπλυνε τα πόδια εκείνων που Τον αγαπούν.

Στον Δημιουργό μας είναι μεγάλη η χαρά να ακούει τα υπάκουα παιδιά Του. Ο Δημιουργός υπάκουσε στον Μωυσή , τον Αβραάμ και τον Ιακώβ σ’ ό,τι Τον παρακάλεσαν. Και μέσω φυσικών και υπερφυσικών ενεργειών Εκείνος άπλωνε το έλεός Του σ’ εκείνους που εκπλήρωναν τον νόμο Του. 

Εάν Αυτός δεν ήθελε να υπακούσει τις δικές μου και τις δικές σου προσευχές, τούτο συνέβη ή εξαιτίας του ότι εμείς δεν θέλαμε να υπακούσουμε τις εντολές Του από τη Διαθήκη ή επειδή οι προσευχές μας ήταν ανορθόδοξες. 

Μέσω του Ησαΐα έλεγε ο Κύριος στον ανυπάκουο λαό: «ἐὰν πληθύνητε τὴν δέησιν, οὐκ εἰσακούσομαι ὑμῶν», ( Ησ.1,15.) Ενώ λίγο πιο μετά: «Καὶ ἐὰν θέλητε καὶ εἰσακούσητέ μου,τὰ ἀγαθὰ τῆς γῆς φάγεσθε·» ( Ησ.1,19 ). 

Ο Θεός μας ακούει, όταν ακούμε και δεν ακούει, όταν δεν ακούμε. Ακόμα, δεν ακούει, ούτε τότε που ζητάμε κάτι επιζήμιο και ανόητο. Οι απόστολοι Ιάκωβος και Ιωάννης παρακάλεσαν μία φορά τον Κύριο,ν’ αφήσει φωτιά από τον ουρανό στο χωριό, το οποίο δεν ήθελε να τους δεχθεί για να περάσουν την νύχτα. Αυτός «στραφεὶς δὲ ἐπετίμησεν αὐτοῖς» (Λουκ.9,55). 

Όχι μόνο δεν τους εκπλήρωσε τα αιτήματα, αλλά τους μάλωσε. Θυμήσου και εσύ, εάν οι προσευχές σου ήταν άξιες του ανθρώπου και άξιες του Θεού. Κάτι ακόμα: Γιατί προσεύχεσαι στον Θεό μόνο στη δυσκολία; Μ’ αυτό ταπεινώνεις τον εαυτό σου, ενώ υβρίζεις τον Θεό σου. Ο Δημιουργός μας, ζητά από μας να αισθανόμαστε αδιάκοπα τη δική Του παρουσία και ασταμάτητα να επικοινωνούμε μέσω της προσευχής μαζί Του:«ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε» (Α΄Θεσ. 5,17) . 

Προσευχόμενος στον Θεό μόνο όταν σε βρίσκει καημός, κάνεις τον εαυτό σου απλό ζητιάνο και ντροπιάζεις τον Θεό, αφού Τον καλείς σαν πυροσβέστη μόνο, όταν καίγεται το σπίτι σου.

Ο Χριστός μας έδωσε το δικαίωμα να επικαλούμαστε τον δικό Του Πατέρα, ως δικό μας Πατέρα.Τί πιο γλυκό υπάρχει από αυτό; Και τί υπάρχει πιο γλυκό για τα παιδιά από το να βρίσκονται παρόντες οι γονείς τους; 

Ας φροντίζουμε, λοιπόν,κι εμείς ασταμάτητα να στεκόμαστε στην παρουσία του ουράνιου Πατέρα μας, με την καρδιά και με τις σκέψεις και με τις προσευχές. 

Η προσευχή μας στον καιρό της προκοπής και της χαράς είναι σαν κάποιο κεφάλαιο προσευχής, που μας χρησιμεύει στις μέρες της δυσχέρειας και των βασάνων περισσότερο από τη στιγμιαία προσευχή όταν αυτές οι μέρες έρθουν...


Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς: ''Δρόμος δίχως Θεό δεν αντέχεται.''

Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2021

Τι να κάνουμε τον καιρό που έχουμε στεναχώριες (Γέροντας Θαδδαίος της Βιτόβνιτσα)

 


Συχνά μας έρχονται σκέψεις για το μέλλον μας πού είναι γεμάτο ανασφάλεια. Αναρωτιόμαστε: «Πώς θα τελειώσουμε αυτή τη δουλειά, πώς θα λυθεί αυτό το πρόβλημα;

Γι’ αυτό είναι καλό να σιωπούμε, να ηρεμούμε και να απασχολούμε με κάτι το νου μας.

Επειδή ο νους μας έχει συνηθίσει να πλανιέται παντού, γι’ αυτό πρέπει να του δίνουμε μια καλή απα­σχόληση. Ή απασχόληση αυτή είναι η προσευχή.

Έτσι σταδιακά μαθαίνουμε να προσευχόμαστε και η προσευχή γίνεται συνήθειά μας.

Όπως και κάθε άλλη δουλειά την οποία έχουμε συνηθίσει να την κάνουμε, έτσι μαθαίνουμε και να προσευχόμαστε. Και αφού η προσευχή γίνει συνήθειά μας μετά από κάποιο χρονικό διάστημα προσευχόμα­στε χωρίς να σκεφτόμαστε. Όπως με κάθε απλή δου­λειά πού έχουμε συνηθίσει να κάνουμε. Τα χέρια μας εργάζονται και η δουλειά τελειώνει. Έτσι συμβαίνει και με την προσευχή. Σιγά, σιγά η προσευχή γίνεται συνήθεια.

Σιγά, σιγά γίνεται εσωτερική προσευχή. Τό­τε και η καρδιά μας ασταμάτητα προσεύχεται.

Και όταν ο Κύριος βλέπει την προσπάθειά μας, βλέπει πώς Τον αναζητούμε με όλη την καρδιά μας και θέλουμε να είμαστε μαζί Του ένα, τότε αμέσως Αυτός μάς δίνει την ευλογία και τη Δύναμή Του.

simeiakairwn.wordpress.com

Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2021

Δεν σε ξέρω. Πρώτη φορά σε βλέπω. Άλλα βλέπω ότι πίσω σου στέκεται ο άγγελος σου (Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης)

 


Ο Άγιος γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης έλεγε πως όλοι οι άνθρωποι έχουν άγγελο.

Αυτός ο άγγελος έχει κατονομασθεί σε όλους μας την ημέρα της βαπτίσεώς μας. 

Ο φύλακας Άγγελος μας προστατεύει και θα πρέπει ο καθένας από εμάς να προσέξει να μην τον διώξει από κοντά του

Την ώρα πού μπήκα στο δωμάτιο του, ήταν εκεί οι γιατροί, πού έκαναν την καθημερινή επίσκεψη τους στους θαλάμους των ασθενών. 

Κατά σύμπτωση οι γιατροί εκείνοι ήταν πρώην φοιτητές μου στο Πανεπιστήμιο. 

Έτσι, μόλις με είδαν, ήρθαν κοντά μου και με ενημέρωσαν για την κατάσταση της υγείας του Γέροντα. 

Όταν τελείωσαν κι έφυγαν οι γιατροί, πήγα και κάθισα δίπλα στο Γέροντα Ιάκωβο, ο οποίος, μόλις με είδε, μου είπε το εξής, το όποιο μ’ έκανε πραγματικά ν’ ανατριχιάσω, γιατί ήταν κάτι που δεν είχα σκεφτεί ποτέ.

– Δεν σε ξέρω. Πρώτη φορά σε βλέπω. Άλλα βλέπω ότι πίσω σου στέκεται ο άγγελος σου.

Με συγκλόνισε κυριολεκτικά αυτό πού μου είπε. Δεν το λέω για υπερηφάνεια, Και πρόσθεσε:

– Όλοι οι άνθρωποι έχουν άγγελο. Άλλα τον δικό σου τον είδα. Πρόσεξε να μη τον διώξεις από κοντά σου. 

Ανατριχιάζω ολόκληρος κάθε φορά, πού το σκέφτομαι, το ίδιο όπως την ώρα εκείνη. Κι ολοκλήρωσε ο Γέρων Ιάκωβος:

Αυτός ο άγγελος έχει κατονομασθεί την ημέρα της βαπτίσεώς σου. Από την ημέρα της βαπτίσεώς σου σε συνοδεύει και δεν πρέπει να φεύγει από κοντά σου. Είναι αυτός, ο οποίος τελικά θα πάρει την ψυχή σου στα χέρια του και θα την οδηγήσει την ημέρα της Κρίσεως. Κι όταν θα έρχονται οι δαίμονες και θα λένε «αυτός έκανε εκείνο, έκανε το άλλο, διέπραξε αυτή την αμαρτία και την άλλη», τότε ο άγγελος σου θα λέει «ναι, τα έκανε αυτά, αλλά ταυτόχρονα έκανε κι αυτό το καλό, έκανε και το άλλο καλό» Αυτός είναι ο δικηγόρος, πού θα σε υποστηρίξει. Πρόσεξε, λοιπόν, να μην τον απομακρύνεις. Τον είδα να είναι κοντά σου. 

Από εκείνη την ώρα, ουδέποτε σταμάτησα να έχω την αίσθηση ότι δίπλα μου υπάρχει ένας άγγελος, ο δικός μου, προσωπικός άγγελος. Αυτό είναι ένα μέγα μήνυμα χαράς προς όλους όσους βαπτιστήκαμε Ορθόδοξοι

Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης 

[Στυλιανός Γ. Παπαδόπουλος]

Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

Φτιάχνω σπιτικές κονσέρβες

 
Πως φτιάχνω σπιτικές κονσέρβες

Υπάρχουν ειδικά εργοστάσια κονσερβοποιίας, όπου κονσερβοποιούνται τα φρούτα και τα λαχανικά χωρίς την άμεση παρέμβαση του παραγωγού. Μπορεί όμως να γίνει κονσερβοποίηση μικρών ποσοτήτων από κάθε παραγωγό για τις ατομικές του ανάγκες.

Η ανάπτυξη της κονσερβοποίησης, βιομηχανικής, συνεταιριστικής ή οικιακής, έχει μεγάλη σημασία. Δεν εφοδιάζει μόνο τούς παραγωγούς και αστούς με υγιεινά προϊόντα σε εποχή πού σπανίζουν τα φρέσκα, αλλά απορροφάει και αξιοποιεί τα εποχιακά περισσεύματα τής υπερπαραγωγής, που δεν μπορεί να τα τραβήξει άμεση κατανάλωση.

Με την κονσερβοποίηση δεν πετιέται τίποτα, έκτος από τα σκάρτα.

Α. ΠΩΣ ΑΠΟΞΗΡΑΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΛΑΧΑΝΙΚΑ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ

1. Διάλεγμα-Πλύσιμο-Προετοιμασία

Διαλέγουμε καλά, γερά, ώριμα, σφιχτά φρούτα. Φρέσκα και τρυφερά λαχανικά. Τα πλένουμε με άφθονο νερό. Τα κόβουμε πάνω σε σανίδα με ανοξείδωτο μαχαίρι σε κομμάτια ή φέτες. Ενεργούμε γρήγορα για να μη χάσουν γεύση, βιταμίνες, ποιότητα. Για να προλάβουμε το χάλασμα, τα θειαφίζουμε ή τα ατμίζουμε ή τα βουτάμε σε αλατόξυδο.

α) Θειάφισμα: Για τα ανοιχτόχρωμα φρούτα (μήλα, αχλάδια, βερίκοκα, ροδάκινα, κίτρινα κορόμηλα, πετροκέρασα). Απλώνουμε τα φρούτα σε ξύλινα τελάρα έξω από το σπίτι το ένα πάνω στο άλλο σε αποστάσεις 4-6 πόντους. Το χαμηλότερο απέχει από το έδαφος 20-25 πόντους. Για μια οκά φρούτα (1.282 γραμμάρια) χρησιμοποιούμε μια κουταλιά σούπας καθαρό στεγνό θειάφι. Τυλίγουμε το θειάφι σε ένα χαρτί σε σχήμα φακέλου. Το βάζουμε κάτω από τα τελάρα. Σκεπάζουμε τα τελάρα των φρούτων με ένα βαρέλι που να έχει μόνο μια τρύπα στο κάτω μέρος για να καίγεται το θειάφι. Βάζουμε φωτιά στο θειάφι. Η διάρκεια του θειαφίσματος εξαρτάται από το είδος και το μέγεθος των φρούτων.

β) Άτμισμα:
 Όλα τα λαχανικά» φρούτα πρέπει να ατμίζονται. Χρησιμοποιούμε ένα καζάνι που να κλείνει καλά, μέσα στο οποίο βάζουμε τα λαχανικά-φρούτα σε καλάθια ή τούλια χωρίς να ακουμπάνε στον πάτο του καζανιού. Με το βράσιμο του νερού του καζανιού δημιουργείται ατμός, που αχνίζει και ζεσταίνει τα φρούτα-λαχανικά.

γ) Βούτηγμα σε διάλυμα ξυδιού και αλατιού:
 Τα αχλάδια και τα μήλα τα βουτάμε σε διάλυμα αλατόξυδου. 2 κουταλιές της σούπας ξύδι και 2 αλάτι σε 3 οκ. νερό.

2. Αποξήρανση
Αφού ατμίσουμε ή θειαφίσουμε ή βουτήξουμε σε αλατόξυδο (μια από τις 3 μεθόδους εφαρμόζεται), απλώνουμε τα φρουτα-λαχανικά σε τελάρα από διχτυωτό σύρμα ή πήχες. Το στρώμα δεν είναι παχύτερο από 1,5 πόντο. Βάζουμε στον πάτο του τελάρου ένα τουλουπάνι. Σκεπάζουμε τα τελάρα με παρόμοιο τουλουπάνι για να προφυλάξουμε τα φρούτα-λαχανικά από σκόνες και έντομα. Βγάζουμε τα τελάρα στον ήλιο. Τη νύχτα ή σε περίπτωση βροχής τα παίρνουμε μέσα στο σπίτι. Ανακατώνουμε τα φρούτα-λαχανικά αρκετές φορές την ήμερα για να στεγνώσουν ομοιόμορφα. Όταν δεν κολλάνε ή αφού τα πιέσουμε στα δάχτυλά μας ξαναπαίρνουν το σχήμα τους, είναι έτοιμα. Τα βάζουμε σε ένα βαθύ δοχείο, όπου κάθε μέρα για 8-10 μέρες τ’ ανακατώνουμε. Κατόπιν τα βάζουμε σε λαμαρίνα και τα ζεσταίνουμε σε φούρνο με θερμοκρασία 65-82 (Βαθμούς (μόλις βγει το ψωμί) για 15-30 λεπτά.

3. Αποθήκευση
Μετά το φούρνισμα βάζουμε τα φρούτα-λαχανικά σε στεγνά γυάλινα βάζα ή σε τενεκεδένια κουτιά ή σε πήλινα ή και σε κουτιά από σκληρό χαρτόνι. Τα γεμίζουμε καλά. Τα σκεπάζουμε. Βουτάμε μια λουρίδα πανί σε λιωμένο κερί και αμέσως τυλίγουμε το σκέπασμα και τα χείλια του δοχείου. Τοποθετούμε τα δοχεία σε στεγνό και δροσερό μέρος. Τα γυάλινα σε σκοτεινό. Κάθε 2 μήνες εξετάζουμε τα προϊόντα. Αν έχουν υγρασία, τα ξαναφουρνίζουμε και τα βάζουμε σε άλλα καθαρά στεγνά δοχεία. Διατηρούνται ένα και περισσότερα χρόνια, όταν ξεραθούν και αποθηκευτούν κανονικά.

4. Χρησιμοποίηση
Παίρνουμε όσα μάς χρειάζονται. Τα βάζουμε σε κατσαρόλα με νερό ώστε να σκεπάζονται. Μένουν περί τις 2 ώρες να μουσκέψουν και να φουσκώσουν. Τα λαχανικά βράζονται χωρίς προηγούμενο μούσκεμα, το βράσιμο γίνεται σαν να ήταν φρέσκα.

5. Προετοιμασία μερικών φρούτων-λαχανικών
Να χρησιμοποιείτε καλές ποικιλίες. Κόψτε τα αγουρωπά. Αφήστε τα να ωριμάσουν. Πλύντε τα και χωρίστε τα στη μέση ή στα 4. θειαφίστε 2-4 ώρες ή βουτήχτε τα σε αλατόξυδο για 30′ λεπτά.

Βερίκοκα: Διαλέξτε βερίκοκα ώριμα στο δέντρο. Μην τα ξεφλουδίσετε. Πλύσιμο, χώρισμα στη μέση και βγάλσιμο του κουκουτσιού, θειαφίστε για 1.30′-3 ώρες ή ατμίστε για 5-7. Βάλτε τα στα τελάρα σε μονή στρώση, με το κομμένο μέρος επάνω.

Κεράσια: Μαζέψτε τα νωρίς το πρωί μόλις θα έχουν ωριμάσει. Πλύντε τα και πετάξτε το κοτσανάκι και τα άγουρα. Βουτήξτε σε διάλυμα καυστικής σόδας 2-3 δράμια σε 1 οκ. νερό για 15 δευτερόλεπτα. Ξεπλύνετε τα. Βγάλτε το κουκούτσι, αν θέλετε, και αφήστε να στραγγίζουν 1 ώρα. Φυλάξτε το χυμό. Απλώστε τα σε μονή στρώση το πετροκέρασο θειαφίστε το.

Μήλα: Διαλέξτε ώριμα σκληρά μήλα. Πλύνετε τα, ξεφλουδίστε τα και βγάλτε τους σπόρους. Πετάξτε τα πληγωμένα. Κόψτε τα σε λεπτές φέτες ή σε όγδοα. θειαφίστε για 30 λεπτά ή ατμίστε για 5-7 λεπτά ή βουτήξτε για 20-30 λεπτά σε αλατόξυδο. Απλώστε σε στρώσεις όχι παχύτερες από 2 φέτες.

Ροδάκινα:
 Διαλέξτε ροδάκινα ώριμα στο δέντρο. Πλύνετε, χωρίστε στα 2, βγάλτε το κουκούτσι. τα μεγάλα κόψτε στα 4. θειαφίστε για 2030 λεπτό τα ξεφλουδισμένα και 2-3 ώρες τα αξεφλούδιστα ή ατμίστε για 5-7 λεπτά.

Μπάμιες-Φασολάκια:
 Μαζέψτε τα τρυφερά, τα μισογινωμένα. Καθαρίστε. Πετάξτε τα ξυλιασμένα. Πλύνετε καλά. Ατμίστε τις μπάμιες 4-8 λεπτά, τα φασολάκια 10-15. Απλώστε τα σε τελάρα ή περάστε τα σε ψιλή κλωστή και κρεμάστε τα να ξεραθούν.

Ντομάτες: Διαλέξτε κόκκινες, γερές. Ατμίστε για 1 λεπτό και αμέσως βάλτε τις σε νερό κρύο. Ξεφλουδίστε. Κόψτε στα 2. Απλώστε στο τελάρο με το κομμένο μέρος επάνω.

Πατάτες:
 Διαλέξτε γερές στρογγυλές. Ξεφλουδίστε. Κόψτε σε φέτες 3 χιλιοστών. Πλύντε σε κρύο νερό. Ατμίστε για 6 λεπτά Απλώστε σε τελάρα.

Μελιτζάνες:
 Μαζέψτε ώριμες. Πλύνετε, ξεφλουδίστε και κόψτε τις σε φέτες. Ατμίστε για 5-6 λεπτά. Απλώστε σε τελάρα.

Πιπεριές: Διαλέξτε καλά ώριμες. Βγάλτε το κοτσάνι με τούς άπορους, πλύντε και κόψτε σε λουρίδες πλατιές η. πόντο. Ατμίστε για 10 λεπτά. Απλώστε σε τελάρα.

Β. ΠΩΣ ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΟΥΜΕ ΝΤΟΜΑΤΕΣ, ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΧΥΜΟΥΣ
Πως φτιάχνω κονσέρβες χωρίς αποστείρωση με πίεση

Μήλο:
 Πλένουμε, ξεφλουδίζουμε και βγάζουμε το κοτσάνι και το σκληρό μέρος της καρδιάς, όπου περιέχονται οι περισσότεροι σπόροι. Τα κόβουμε στα 2 ή 4. τα βουτάμε σε αλατόξυδο, να μη μαυρίσουν. Τα πλένουμε με νερό. Κάνουμε αραιό σιρόπι (1 ζάχαρη 3 νερό). Το βράζουμε και μέσα σε αυτό βουτάμε τα μήλα και τα αφήνουμε να βράσουν 5 λεπτά. Βάζουμε τα κομμάτια σε γυάλινα βάζα (σκέπασμα βιδωτό με λάστιχο); Απογεμίζουμε με σιρόπι. Σκεπάζουμε και τα βιδώνουμε καλά και το αποστειρώνουμε 15 λεπτά.

Η αποστείρωση γίνεται σε μια μεγάλη κατσαρόλα που κλείνει καλά. Μέσα σε αυτή βάζουμε τα βάζα, που πρέπει να ακουμπάνε σε ένα ψευτοπάτο και όχι απ’ ευθείας στον πάτο της κατσαρόλας. Γεμίζουμε την κατσαρόλα με ζεστό νερό ώστε ν’ ανέβει 5 πόντους πάνω από τα σκεπάσματα των βάζων. Σκεπάζουμε καλά την κατσαρόλα. Βάζουμε φωτιά και βράζουμε 15 λεπτά. τα βγάζουμε και τα αφήνουμε να κρυώσουν.

Ροδάκινα: Βουτάμε τα διαλεγμένα ροδάκινα σε βραστό νερό 1-2 λεπτά και κατόπιν σε κρύο, απ’ όπου τα βγάζουμε αμέσως. Έτσι ξεφλουδίζονται εύκολα. Μετά το ξεφλούδισμα τα κόβουμε στα 2 ή σε φέτες. Τα βουτάμε στο αλατόξυδο. Το ξεφλούδισμα των σκληρών ροδάκινων γίνεται καλύτερα όταν βουτηχτούν σε διάλυση καυστικής σόδας. 35 δράμια σε 6 οκ. νερό. Βράζουμε τη διάλυση και βουτάμε τα ροδάκινα και τα αφήνουμε ώσπου να αρχίσουν να βγαίνουν οι φλούδες (30-60 δευτερόλεπτα). Κατόπιν τα πλένουμε σε τρεχούμενο νερό να φύγουν οι σόδες και οι φλούδες. Ξεπλένουμε και τα βουτάμε 2 λεπτά στο αλατόξυδο. Ξαναπλένουμαι. Τα βάζουμε σε κατσαρόλα με ζάχαρη, για 300 δράμια ροδάκινα πολύ ζουμερά 50-60 δράμια ζάχαρη. Τα ζεσταίνουμε ώσπου να βράσουν. Γεμίζουμε τα βάζα και απογεμίζουμε με το ζουμί τής κατσαρόλας. Τα ροδάκινα, που είναι λιγότερο ζουμερά, τα βουτάμε σε αραιό ή μέτριο σιρόπι (1 ζάχαρη 2 νερό ή 1 προς 1). Τα βράζουμε λίγο μαζί με αυτό. Γεμίζουμε τα βάζα και απογεμίζουμε με σιρόπι. Σκεπάζουμε, βιδώνουμε, αποστειρώνουμε για 20 λεπτά καθώς στα μήλα.
Επίσης μπορεί να γίνει το κονσερβάρισμα χωρίς προηγούμενο βράσιμο με σιρόπι. Γεμίζουμε καλά τα βάζα με κομμένα ροδάκινα. Προσθέτουμε ζεστό σιρόπι ώσπου να γεμίσουν καλά. Σκεπάζουμε, βιδώνουμε, αποστειρώνουμε για 30 λεπτά.

Βερίκοκα: Κονσερβοποιούνται όπως τα ροδάκινα.

Κεράσια:
 Με κουκούτσια ή όχι το ζουμί πού βγαίνει με το βγάλσιμο των κουκουτσιών το χρησιμοποιούμε. Βάζουμε σε κατσαρόλα για 285 δράμια κεράσια και χυμό, 35 δράμια ζάχαρη. Ζεσταίνουμε και βράζουμε για 5 λεπτά. Γεμίζουμε τα βάζα. Απογεμίζουμε με το ζουμί. Σκεπάζουμε, βιδώνουμε και αποστειρώνουμε για 5 λεπτά. Μπορούμε να γεμίσουμε τα βάζα με άβραστα κεράσια. Βάζουμε ζεστό σιρόπι και αποστειρώνουμε για 25 λεπτά.

Αχλάδια: Ξεφλουδίζουμε Κόβουμε στα 2. Βγάζουμε τη σκληρή καρδιά με τούς σπόρους. Τα ετοιμάζουμε καθώς τα ροδάκινα που δεν είναι πολύ ζουμερά. Αποστειρώνουμε για 20 λεπτά.

Ντομάτες:
 Διαλέγουμε σφιχτές και γερές. Τις βουτάμε για 1 λεπτό σε ζεστό νερό και αμέσως μετά στο κρύο. Ξεφλουδίζουμε, βγάζουμε το κοτσανάκι και όλο το πιο μέσα πράσινο μέρος. Τις κόβουμε σε 4 κομμάτια. Τις βάζουμε σε μια κατσαρόλα και τις ζεσταίνουμε ανακατώνοντας ώσπου να βράσουν. Γεμίζουμε αμέσως τα βάζα με τις ζεστές ντομάτες. Προσθέτουμε σε κάθε βάζο του κιλού- 1 κουταλιά του καφέ αλάτι. Απογεμίζουμε με το ζουμί. Σκεπάζουμε βιδώνουμε και αποστειρώνουμε για 5 λεπτά. Μπορούμε να γεμίσουμε τα βάζα με ξεφλουδισμένες άβραστες ντομάτες. Προσθέτουμε 1 κουταλάκι του τσαγιού αλάτι σε κάθε βάζο του κιλού. Απογεμίζουμε με ζουμί ντομάτας ζεσταμένο σε 93.3 βαθμούς. σκεπάζουμε, βιδώνουμε, αποστειρώνουμε για 45 λεπτά.

Ζουμί ντομάτας: Διαλέγουμε ώριμες γερές ντομάτες χωρίς κανένα πράσινο ή χαλασμένο. Τις πλένουμε καλά. Βγάζουμε το κοτσάνι και την καρδιά. Τις κόβουμε κομμάτια. Τις ζεσταίνουμε για να μαλακώσουν, χωρίς όμως να βράσουν. Αμέσως τις στύβουμε σε ένα σουρωτήρι. Παίρνουμε τον καθαρό χυμό. Τον ζεσταίνουμε σε 93.3 βαθμούς και μ αυτόν γεμίζουμε τα βάζα ή τις μπουκάλες αφήνοντας ¾ κενό του πόντου για τα βάζα και ¼ πόντο για τις μπουκάλες. Προσθέτουμε 1 κουταλιά του τσαγιού αλάτι σε κάθε βάζο του κιλού. Σκεπάζουμε, βιδώνουμε ή κλείνουμε τις μπουκάλες με τα μετάλλινα καλύμματα και αποστειρώνουμε 15 λεπτά.

Χυμοί φρούτων (κεράσια, κορόμηλα, σταφύλια, μούρα): Βγάζουμε τα κουκούτσια (κεράσια, κορόμηλα), τα στύβουμε και τα ζεσταίνουμε χωρίς να βράσουν. Τα σουρώνουμε. Προσθέτουμε 35-70 δράμια ζάχαρη για 3 οκάδες ζουμί. Ζεσταίνουμε το ζουμί ως 93.3 βαθμούς και αμέσως γεμίζουμε βάζα ή μπουκάλες αφήνοντας κάποιο κενό καθώς στο ζουμί της ντομάτας. Σκεπάζουμε και αποστειρώνουμε για 5 λεπτά.

Πορτοκάλια: Στύβουμε το πορτοκάλι προσέχοντας να μη στύψουμε το άσπρο του εσωτερικού τής φλούδας. Ζεσταίνουμε το ζουμί σε 93.3 βαθμούς. 
Γεμίζουμε βάζα ή μπουκάλες και αποστειρώνουμε για 7 λεπτά.


πηγή
 romioitispolis